Yoga

Fowings yoga soorten yoga

Yoga

De positieve effecten van yoga zijn natuurlijk al wijdverbreid bekend. Ik geef de volgende yogastijlen:

Hatha yoga in samenhang met critical alignment.  Critical Alignment gaat uit van een zorgvuldige uitlijning van de houding met de wervelkolom als basis. In de ideale situatie wordt een beweging van gewricht tot gewricht en van wervel tot wervel doorgegeven. In de praktijk is dat echter lang niet altijd vanzelfsprekend. In de loop van de jaren bouwen we (vaak onbewust) voorkeurshoudingen op, die de vrije beweging van het lichaam negatief beïnvloeden. Zo kunnen er spanningspatronen ontstaan in de vorm van een verminderde mobiliteit in bv je nek-/schoudergebied, je bovenrug of juist in je onderrug of bekken. Critical Alignment richt zich op het bewust worden en het doorbreken van deze spanningspatronen en blokkades om ze vervolgens via open aandacht en adem om te zetten naar ontspanning, mobiliteit en ruimte. De zo ontstane lichte, beweeglijke en open lichaamshouding leidt tot een gevoel van vertrouwen in en verbondenheid met je lichaam, “jezelf”. Een gevoel van één zijn, waarin lichaam en geest in balans functioneren.

Critical Alignment Yoga Flowings Yoga

 

Nek- en schouderles.  Aandacht voor Overbelasting. De schouders, nek en bovenrug zijn door diverse spiergroepen met elkaar verbonden. Dit gebied is erg gevoelig voor spanning. In het dagelijks leven hebben we met veel houdingen te maken die naar voren gericht zijn, zoals autorijden en achter de computer zitten.

Ongemerkt nemen we een voorkeurshouding aan, waardoor spieren in het gebied van bovenrug/schouders/nek verstijfd raken. De schouders hangen naar voren en er ontstaat een ‘bolle’ bovenrug. De houdingsspieren die langs de wervelkolom lopen, functioneren dan niet meer goed. Verstijving van het rug/nek/schoudergebied en bijvoorbeeld beperktere ademhaling doordat de ribben minder bewegingsvrijheid hebben, zijn het gevolg. Verstijfde spieren hebben invloed op de doorbloeding in het rug/nek/schoudergebied, waardoor klachten kunnen ontstaan zoals tennisarm, muisarm en tintelende vingers.

Chakra yoga. De chakra’s horen er in mijn les altijd bij. We worden bewust of onbewust 24/7 beïnvloedt door onze chakra’s. Bewustwording van de chakra’s is enorm aanvullend voor jouw practice. De oefeningen en info helpen je in jouw proces van groei.

Flowings yoga Chakra

Seniorenyoga: betekent dat we de oefeningen langzaam en rustig doen. Spiergroepen worden geactiveerd, je motoriek verbeterd. Oefeningen kunnen worden aangepast aan de individuele mogelijkheden. Stoelyoga is in de lessen geïntegreerd. Gevoel voor balans verbetert en je hebt minder snel last van duizeligheid. Ontspanning en verbetering van de ademhaling. Slaapproblemen verminderen. Je voelt je na verloop van tijd vitaler en meer ontspannen.

 

Personal yoga. Wil je wat meer aandacht voor jouw lichaam en geest dan kunnen we afspreken voor een half uur of een uur personal yoga. Na een intake gesprek observeer ik jouw houding en passen we die houdingen toe op dat moment op jou van toepassing.